Tekstgrootte
De Binnendijk is een school die zich richt op sterke basisvaardigheden, voor zowel taal en rekenen als persoonsontwikkeling. Daarnaast besteden wij aandacht aan de brede ontwikkeling van onze kinderen.
Het onderwijs op de Binnendijk is gebaseerd op de drie kernwaarden:
Plezier, betrokkenheid en groei
Plezier
Wij vinden het belangrijk dat kinderen een plezierige tijd beleven op school. Samen zorgen we voor een fijne en veilige sfeer in school voor kinderen, leerkrachten en ouders. Een plek waar je je gezien, gehoord, gewaardeerd en geaccepteerd voelt. Op de Binnendijk maken we ruimte binnen ons onderwijs voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen en de groep. Hiervoor zetten wij de Kanjertraining in en besteden we veel aandacht aan de groepsvorming tijdens de start van het schooljaar. We leren kinderen op een goede manier om te gaan met zichzelf en met de ander, samen leren leven, goed voor jezelf en de ander te zorgen. Goed in je vel zitten en je veilig voelen zijn voorwaarden voor kinderen om te leren en ontwikkelen.
In een veilig leerklimaat moedigen we kinderen aan om dingen op verschillende manieren te proberen (hoe heb je het gedaan, waarom is het niet gelukt, wat vind je precies lastig?). We geven kinderen het vertrouwen dat ze kunnen leren en dingen met vallen en opstaan onder de knie kunnen krijgen. Hierdoor krijgen kinderen meer vertrouwen in eigen kunnen, staan ze open voor feedback, laten zich minder ontmoedigen door tegenslagen, hebben meer doorzettingsvermogen en meer plezier in wat ze doen.
Er is een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Bewegend leren wordt steeds meer onderdeel van ons onderwijs op school. Ook zorgen de gezamenlijke feesten en activiteiten naast het reguliere programma, zoals de Binnendijktheaters, vieringen en groepsdoorbrekende ateliers, ervoor dat kinderen met plezier naar school gaan.
Betrokkenheid
Plezier hebben in school is belangrijk, maar garandeert nog niet dat er ontwikkeling is en dat er wordt geleerd. Daarvoor is betrokkenheid nodig van de leerlingen, de leerkrachten en hun ouders. De leerkracht geeft kinderen persoonlijke en positieve aandacht, toont zich betrokken bij wat het kind bezighoudt. Er wordt bewust aandacht geschonken aan de relatie tussen kind en leerkracht, want zonder relatie ... geen prestatie! De leerkracht voert gesprekken met de kinderen over hun welbevinden, de dingen die goed gaan en de dingen ze nog willen leren.
Vanuit de autonomie van het kind draagt de school bij aan de ontwikkeling tot zelfstandigheid. Kinderen wordt geleerd zelf verantwoordelijk te zijn voor hun eigen taak/werk. Centrale vragen hierbij zijn; wat ga je doen? Wat ga je leren? Wat heb je hiervoor nodig? Wat kun je doen als je daarmee klaar bent? En ... heb je het doel gehaald, heb je geleerd? De leerkracht betrekt de kinderen bij het stellen van doelen en geeft de kinderen invloed op hoe zij die doelen gaan bereiken. Van groep 1 tot en met groep 8 wordt het verbeterbord ingezet in de klas voor algemene doelen (sfeer, werkhouding, vakinhoudelijk). In de bovenbouwgroepen worden de doelen per periode voor een vakgebied besproken en maken kinderen zelf de balans op: wat begrijp ik al? Heb ik instructie nodig? Of extra lesstof? Wat en wie heb ik nodig? Vanaf groep 5 nodigen we de kinderen uit bij het rapportgesprek te zijn, samen met hun ouders.
Uitdagend en betekenisvol onderwijs verhoogt de betrokkenheid van kinderen. In de onderbouw (groep 1 tot en met 3) wordt thematisch gewerkt. Vanaf groep 4 wordt wereldoriëntatie projectmatig vormgegeven met Faqta. Dit is een methode die zicht richt op onderzoekend en thematisch werken.
Groei
Kinderen die lekker in hun vel zitten en zich betrokken voelen, ontwikkelen zich optimaal. Op de Binnendijk wordt adaptief gewerkt. Dat wil zeggen dat het kind centraal staat bij het vaststellen van het onderwijsaanbod. We werken binnen de groep aan drie instructieniveaus: de basisgroep, de groep met verkorte instructie/verrijkend werk en de groep met verlengde instructie. In de midden- en bovenbouw passen we groepsdoorbrekend werken toe. De instructies voor rekenen en begrijpend lezen worden in de jaargroep aangeboden, maar het is ook mogelijk om bij een hogere of lagere jaargroep aan te sluiten. Dit wordt altijd met ouders besproken. Het is van belang dat kinderen uitgedaagd blijven om te leren. Kinderen die meer uitdaging nodig hebben en aankunnen krijgen een aanvullend programma o.l.v. een gespecialiseerde leerkracht. Naast dit onderwijs op maat staat een evenwichtige groei centraal, zowel op het gebied van kennisontwikkeling, creativiteit als ook sociaal emotionele ontwikkeling. Wekelijks staan expressieve vakken zoals drama, muziek en creatieve vorming op de planning. Dit kan ook verwerkt worden binnen het actuele thema in de groep. Door wereldoriëntatie projectmatig aan te bieden ontwikkelen kinderen vaardigheden zoals samenwerken, verantwoordelijkheid nemen voor eigen prestaties, probleemoplossend denken, creativiteit, kritisch zijn, online informatie vergaren en communiceren en discussiëren met elkaar. We geven modern onderwijs en dat houdt in dat ICT dagelijks onderdeel uitmaakt van het leren. ICT middelen zoals Chromebooks, Ipads en het digibord ondersteunen in het aanbieden en verwerken van de lesstof.